Bij DAF experimenteren Daffers met alles wat DAF te bieden heeft en onderzoeken wat de mogelijkheden zijn. Soms begint een project met een idee en soms vanuit een interesse in een techniek.
Bijna alles mag en kan. Het mooie is dat Daffers buiten de kaders denken. En daardoor ontstaan de mooiste dingen.
Research & development
-
Xiao masker
-
Kroon met LED lampjes
-
Game engine muziek video
-
Duivenkiller game
-
Custom RC racewagen
-
Bloon 2.0 game
-
Minecraft dorp 3d printen
-
Sculpting naar 3d print
-
Zoetrope
-
360 duizeligheidtest
-
Blaster (Bryar pistol)
-
Film + animatie
-
3d dinosaurus
-
3d armor arm
-
3d animatie muziek video
-
Slagveld diorama
-
Batman helm
-
Virtuele expositie
-
Papier maché skull
-
VR + VJ
-
Infinity gauntlet
-
360 video experiment - Reis mee
-
Digitale animatie
-
Game vloer & Boing
-
Touch soundmachine
-
Digitale dansvloer
-
DAF deurbel
-
Mindstorm Robot Wars
-
3d masker & papier maché
-
3d Birdskull
-
Makey-Makey controller
-
Programmeerbare kunst
-
3D pen technieken
-
Lego League
-
Infinity mirror
-
Iron Man pak
-
Modelleren voor VR
-
3d pen speldjes
-
DAF beveiliging
Xiao masker
Dit masker komt uit de game genshin impact.
Het masker is met een 3d printer uitgeprint. Het masker bestaat uit 3 delen, omdat het hele ontwerp te groot was om in één keer uit te printen.
Daarna is het masker geverfd.
Kroon met LEDlampjes
Deze fantastische kroon is zelf ontworpen in het 3d klei programma Nomad (iPad).
Gewapend met een iPad, een Apple pen en een flinke lading creativiteit ontstond de kroon. Er moesten gaten in de kroon komen voor de LED lampjes. De kroon werd geopend in een ander programma; Tinkercad. In Tinkercad werden gaten op maat gemaakt en werd de plek bepaald waar de Arduino en de accu geplaatst moesten worden.
Het ontwerp werd geprint met een 3d printer. Na wat schuurwerk werd de kroon overgespoten tot de kleur dat deze nu is.
De gaten werden gevuld met LED lampjes. De lampjes werden met draadjes aan elkaar gesoldeerd. De LED’s zijn aangesloten op een Arduino. De Arduino bevat een script met een aantal licht modussen, waardoor je een keuze hebt aan kleuren en effecten. De gaten werden bedekt met lijm van een lijmpistool waardoor het licht van de LED lampjes diffuus werd gemaakt en een egaler licht weergeven. De Arduino en de LED’s worden voorzien van stroom door een oplaadbaar kleine accu. De draadjes, de Arduino en de accu zijn weggewerkt in de kroon.
Voor 25 jaar Skik mocht DAF diverse muziek video’s maken. Eén van de Daffers besloot om een game engine te gebruiken voor haar muziek video.
Kortom: software gebruiken waar het niet voor bedoelt is. Een echt DAF ding.
Vernietig de duiven!
Van de punten kan je upgrades kopen.
Als je een RC auto hebt, maar een nieuwe wilt hebben, dan maak je die toch?
In DAF hebben we een werkende RC raceauto aangepast naar een model auto naar keuze. Althans, we hebben het model als digitaal bestand.
Het model hebben we uitgeprint en wordt momenteel geschuurd, gemonteerd en geverfd.
Eén van onze Daffers kreeg het idee om een bestaande game na te maken, maar met een omgekeerde gameplay.
In de bestaande game moet je als karakter de ballonnen kapot schieten. In deze remake wordt er op je geschoten en bestuur jij de ballon die de pijlen moet ontwijken.
In Appingedam wordt er in Minecraft een dorp gebouwd. Vervolgens worden de dorpen 3d printklaar gemaakt en daadwerkelijk geprint!
Onze iPads hebben een sculpting programma. Een erg leuk en intuïtief programma. We kunnen de ontwerpen opslaan als een printbaar bestand, zodat de 3d printer het daadwerkelijk kan maken.
Zoetrope
Op de platenspeler staan poppetjes waarbij ieder poppetje minimaal verschilt ten opzichte van de vorige.
Door de platenspeler aan te zetten en de LED lampjes te laten knipperen krijg je de illusie dat je kijkt naar een animatie.
De kunst is om de juiste knippersnelheid te vinden die bij de snelheid van de platenspeler past.
360 duizeligheidtest
Wellicht niet de allerleukste test om te doen, maar je kunt met deze video wel degelijk ‘motion sickness’ in VR testen.
Uitgangspunt van de video was vooral ‘hoe ziet een 360 graden video eruit als je de camera snel rond laat draaien.
Hiernaast zie je het resultaat. Je kunt het beste de video full screen met (maar kan ook zonder) een VR bril bekijken.
Deze blaster is geprint met een 3d printer. Binnenin zit een Arduino waar alle knoppen aan verbonden zijn. De blaster maakt schiet geluiden, toont lichten en er zit zelfs een rookmachine in om het schiet effect realistischer te maken. Hoe cool is dat!
Er wordt veel getekend op de iPads van DAF. Een Daffer maakte leuke animaties i.c.m film.
Hierna heeft zij een workshop ontwikkelt waarin je leert hoe je dit kunt maken.
We zijn bij DAF zeer bekwaam met de 3d printer. Voor dit project werd een 3d ontwerp van een dino vergroot tot een formaat van 80cm lang. We hebben de dino opgeknipt in 15 stukken en deze los van elkaar uitgeprint. De printer heeft een week lang dag en nacht geprint.
Nadat alles geprint was werden de delen in de grondverf gezet. Daarna werden de onderdelen aan geschuurd en aan elkaar geplakt. Met acrylverf werd de dino geverfd. Hierin lag het experiment. Hoe realistisch kunnen we de dino laten lijken?
Toen de dino klaar was hebben we een grote plank gepakt en een landschap gemaakt. Dit deden we door met purschuim op de plank te spuiten. Daarna zijn we de plank en purschuim gaan verven tot het leek op een moeras. We wilden nog een ‘plas water’ nabootsen. Dit hebben we gedaan door te werken met epoxy en kleurstoffen. Zo hebben we een plateau ontworpen.
De dino wil helaas niet rechtop blijven staan. Daarom is er een tak gebruikt dat in het plateau is verwerkt. De dino lijkt deze vast te pakken, maar het werkt vooral functioneel.
Voor een superhelden outfit werd deze armor arm gemaakt. Het is een 3d ontwerp die met de 3d printer in onderdelen is uitgeprint.
Daarna werden de onderdelen geschuurd en gespoten met een filler, die alle kleine kieren effen maakte. Nadat de arm er solide uitzag werd deze in de gewenste kleur gespoten en geschuurd, totdat het een metalen look kreeg.
Voor een superhelden outfit werd deze armor arm gemaakt. Het is een 3d ontwerp die met de 3d printer in onderdelen is uitgeprint.
Daarna werden de onderdelen geschuurd en gespoten met een filler, die alle kleine kieren effen maakte. Nadat de arm er solide uitzag werd deze in de gewenste kleur gespoten en geschuurd, totdat het een metalen look kreeg.
Voor 25 jaar Skik mocht DAF diverse muziek video’s maken. Eén van de Daffers die al ervaring heeft in 3d design & animatie besloot om een 3d animatie muziek video te maken.
Hierbij zocht hij de uitdaging om te werken met de physics van het programma. Al met al is het een project geweest waar erg veel uren in zitten, maar waarbij het leerproces enorm belangrijk was.
In DAF wordt er gewerkt aan een diorama van een slagveld. Het landschap zelf is gemaakt van piepschuim en heeft nu een gipslaag. Verder wordt er filament gebruikt (3d pen) om details weer te geven.
Zelf een Batman helm maken en gaandeweg bedenken wat voor mogelijkheden er nog meer zijn. Dat is wat we hebben gedaan bij DAF.
Allereerst werd een kartonnen versie van een Batman helm gemaakt. Met een speciaal programma wisten we een digitaal 3d bestand van een helm om te zetten naar een uitknipbare versie die d.m.v. vouwen in elkaar kon worden gezet.
Op het moment dat de kartonnen versie bijna klaar kwam het idee om de helm lichtgevende ogen te geven, maar wel ogen waar je doorheen kunt kijken. Hoe doe je dat? Dat was iets dat we bij DAF hebben uitgevogeld.
Het is gelukt om de helm te voorzien met blauw lichtgevende ogen die je niet verblinden als je er doorheen kijkt.
Virtuele expositie
Bij DAF hebben wij beschikking over een VR bril, deze bril geeft je toegang tot de virtuele wereld. Deze virtuele wereld kunnen wij zelf creëren. Momenteel zijn we bezig met het ontwikkelen van een expositie met virtuele kunstwerken. Deze staan op fysieke sokkels, maar zijn alleen te zien door gebruik te maken van een door ons ontwikkelde app.
We spelen ook games in de virtuele wereld. Ben jij nou ook benieuwd naar de VR? Zou je ook graag virtuele kunst willen maken? Kom langs!
DAF kreeg van het Drents Museum 2 schedelmodellen om te decoreren voor de dia de muertos tentoonstelling in Assen. Dit hebben we gedaan en natijd mochten we de schedels houden. Eén van de schedels werd gebruikt als mal om schedels na te maken met papier maché.
Voor 25 jaar Skik mocht DAF diverse muziek video’s maken.
Twee Daffers gingen samen de uitdaging en experiment aan om in virtual reality (VR) visuals te maken en om deze vervolgens in een VJ programma te plaatsen.
Hierdoor kwamen VR en VJ’ing samen.
De visuals zijn gemaakt in een VR tekenprogramma. In diezelfde programma werd met een virtuele videocamera de bewegingen in de visual vastgelegd. Dit resultaat werd vervolgens door een andere Daffer gebruikt in een VJ programma.
Infitity gauntlet
Superhero films inspireren. Wie wil er geen Ironman helm of een Captain America schild.
Zo kwam één van de Daffers met het idee om de infitity gauntlet te maken.
Het printen van de gauntlet kost tijd, maar ondertussen wordt er nagedacht hoe de stenen vast te maken en te laten oplichten.
Het idee is om de stenen te 3d printen met helder filament (printmateriaal) en hier LED lampjes in te plaatsen. De stenen moeten op hun plek blijven staan door gebruik van magneten.
360 video experiment – Reis mee
Het kinderboekenweek in 2019 had als thema reis mee. Tijdens de presentatie in de Nieuwe Kolk in Assen konden bezoekers van de ingang tot de presentatiezaal de afstand afleggen met een vervoersmiddel. Step, fiets, skateboard, noem maar op. Er was ook een bak op wieltjes waar je in kon zitten en geduwd kon worden. De inzittende kreeg een 360 graden bril op waar diverse 360 graden filmpjes op te zien waren waarin afstanden werden afgelegd. DAF maakte deze video’s. Zo was er een reisje door een Minecraft wereld, een trip door een virtueel abstracte wereld en werd je rond geduwd in een winkelwagentje door een parkeergarage.
De video hiernaast is de video van de abstracte wereld. Als de video niet meebeweegt kun je met je muis de wereld heen en weer slepen.
Voor 25 jaar Skik mocht DAF diverse muziek video’s maken.
Voor de muziek video ‘betonpaaltje’ werd gebruik gemaakt van de app ProCreate, een tekenprogramma waarin je kleine animaties kunt maken.
Er werd getekend met een Apple pen op een iPad. Het was enorm veel werk, maar een mooie uitdaging om te doen.
Game vloer & Boing
Beat it! The dance floor gaf een aantal DAF deelnemers het idee om een game vloer te maken.
Het idee werd om een vierkant te maken bestaande uit 9 vlakken, waarvan er 4 dienden als toetsen. In principe is de basis van de vloer een bestaand concept, omdat je dergelijke vloer in arcadehallen tegenkomt. Het mooie van deze vloer is echter dat we onze eigen gemaakte games aan de vloer kunnen koppelen. Eén van de daffers intussen bezig met een competitief 1 vs 1 spel en deze diende zich dan ook uitstekend om uitgewerkt te worden voor de vloer. Er werden zodoende 2 game vloeren gemaakt zodat je het spel tegen elkaar kunt spelen. De spelontwikkelaar noemde het spel Boing.
Hiernaast kun je Boing spelen (zonder game vloer uiteraard).
Plaats zelfgemaakte knoppen op een keyboard en genereer je eigen geluiden, maar doe alsof je keyboard speelt.
Klinkt ingewikkeld? Dat is het niet. De touch board die aan de knoppen gekoppeld zijn werkt eenvoudig. Plaats geluiden op een kaart en gebruik de knoppen. De vraag is; welke geluiden gebruik jij? Of maak jij ze zelf?
Digitale dansvloer
We hebben een dansmat ontwikkelt waar onderdelen op zitten die geluid maken bij aanraking. De mat bestaat uit drie onderdelen, die ieder een instrument kunnen zijn. Met de juiste choreografie kun je gezamenlijk als een band muziek dansen.
In Gieten wordt gewerkt aan een DAF-deurbel. Daarbij is er bijvoorbeeld een speciale knop voor nieuwe Daffers en voor 18 plussers.
Mindstorm Robot Wars
Met onze zelfgebouwde Lego Mindstorm robots hebben we een robot battle gehouden, waarbij de robots het tegen elkaar opnamen.
Een erg leuke combinatie van robots bouwen, programmeren en strategie bedenken.
Er werd een 3d model gemaakt van een masker. Deze werd uitgeprint. Vervolgens werd er met papier maché laagjes over het masker heen gelegd, wat resulteerde tot deze gave papieren maskers.
Voor het maken van een vergrootte versie van een vogel schedel moest er als eerste een ontwerp gemaakt worden in een 3d ontwerp programma.
Vanwege de grootte van de schedel moest het ontwerp in 6 delen opgedeeld worden om te kunnen printen.
Nadat alle onderdelen geprint waren werden deze onderdelen aan elkaar geplakt. Hierdoor zag je en voelde je de randen waar ze gelijmd waren.
Met speciale fillerspray werden deze kieren en randen opgevuld. Nadat er een dikke laag spray en verf op de schedel lag was het een kwestie van schuren.
Makey-Makey controller
De Makey-Makey controller is een besturingsapparaat die werkt met diverse programma’s.
De buttons die op de controller zijn geplaatst worden met draadjes verbonden aan de Makey-Makey. De Makey-Makey vervangt als het ware diverse toetsen van je toetsenbord, denk o.a. aan de QWERTY toetsen. Je zou kunnen zeggen dat de Makey-Makey controller een verbouwde toetsenbord is, echter met een x aantal toetsen. Je kunt zodoende games maken die te besturen zijn met deze controller.
Programmeerbare kunst
Valt kunst te programmeren?
Bij DAF is het gelukt om in een game programma kunst te programmeren. In principe maakt kunst zich zelf, maar door je toetsenbord te gebruiken heb je (lichte) invloed op het kunstwerk.
3D pen technieken
Een unieke combinatie; klei met filament (de vulling voor een 3d pen/3d printer).
Bij DAF waren een aantal Daffers bezig met het kleien van poppetjes. Een andere Daffer was bezig met een 3D pen en wou eens kijken of je ook om klei heen kunt 3D pennen.
Dat blijkt te kunnen! Het enige nadeel is alleen dat klei een dag tijd nodig heeft om te drogen. Zo kwamen we bij DAF op het idee om ipv klei gebruik te maken van aluminiumfolie.
Hiermee kun je net als met klei de vulling maken van je creaties en bespaar je filament, zodat deze alleen nodig is voor de buiten kant.
Lego League
Een aantal leden van DAF hebben de afgelopen 2 jaar meegedaan aan de FLL (First Lego League). De First Lego League is een wedstrijd van kinderen tot 15 jaar. In deze wedstrijd zijn er meerdere onderdelen waarop je punten kunt halen om te winnen. Je hebt de robot en het project. De robot wordt gemaakt van Lego Mindstorms. Deze Robot moet verschillende missies voltooien en daarmee verdien je punten. Voorbeelden van missies zijn dat je met je robot een varken (van LEGO) op moet halen, terug naar je basis moet brengen en er vervolgens een prothese op zetten om zijn achterpoten te vervangen. En hierna kun je de varken weer terug te brengen naar waar hij vandaan komt om extra punten te krijgen. Deze opdracht komt van de FLL van 2016/2017, op youtube zijn video’s te vinden.
In de FLL van 2016/2017 deden Wouter Breedveld en Nathan de Lange (van het Dr. Nassau College Quintus en van DAF) mee aan de FLL. Dit is iets waar je op sommige scholen voor kunt opgeven. Aan de FLL van 2017/2018 werd alleen meegedaan door Nathan de Lange.
In het jaar 2016/2017 wonnen de mensen van het Dr. Nassau College Quintus de hoofdprijs op de regionale finale. Hierdoor mochten wij door naar de BeNeLux finale. Hier deden ongeveer 50 teams aan mee.
De infinity mirror. We zagen een voorbeeld, vonden het cool en gingen er zelf één maken. Het bestaat uit een omlijsting met daarin een spiegel. Rondom zit een LED-strip. Daarvoor zit een glasplaat met spiegelfolie waarbij één kant spiegelt. Je kunt door de andere kant kijken.
Iron Man pak
Bij DAF zijn we een tijd geleden begonnen met het maken van een Iron Man helm.
De eerste versie was van papier, de tweede versie was van yogamatjes en epoxy en de 3e versie is met de 3d printer geprint.
Bij iedere variant kwamen we een stap dichter in de richting die we wilden gaan en er werken steeds meer daffers aan het project mee.
Er doen inmiddels ook O&O leerlingen van Dr. Nassau Quintus (technasium voortgezet onderwijs) mee aan het project. Het doel is nu dat er een motor in de helm komt die de klep open en dicht kan doen.
Intussen zijn er meerdere helmen gemaakt van andere superhelden. Denk aan Batman (met werkende lampjes in de ogen) en de Red Hood (ook met werkende lampjes). Deze helmen zijn afgeleiden van het originele concept; het Iron Man pak.
Modelleren voor VR
Een 3d karakter maken is gaaf, maar wat als je in de huid kunt kruipen van je zelfgemaakte karakter?
Na onderzoek is het gelukt om in een virtuele omgeving je eigen karakter te spelen.
In de VR kun je jouw eigen karakter zijn bij het spelen van het gekozen spel of app.
Tevens is het mogelijk om met een virtuele camera jezelf te filmen zodat je jezelf kunt terug kijken.
We begonnen met een afbeelding van het Ironman logo, plaatsten hier een glasplaat op en trokken het ontwerp over met een 3d pen. De onderkant wat op het glas lag was mooi egaal vlak, waardoor er een plakspeldje op het ontwerp geplakt kon worden.
DAF beveiliging
Jongeren werken met alle materialen en middelen die in de DAF ruimte aanwezig zijn. Hier horen Mac computers, iPads, laptops, VR-brillen, camera’s en ander kostbaar materiaal bij. Ook wanneer de (assistent) coördinator niet aanwezig is kunnen de jongeren aan de slag. Om een oogje in het zeil te kunnen houden zijn er beveiligingscamera’s geïnstalleerd in de ruimte. Een groep jongeren heeft hier zelf het initiatief in genomen, en onderzocht hoe dit het beste gerealiseerd kon worden.
Door middel van het betreden van de DAF ruimte geeft een bezoeker toestemming om gefilmd te worden. De beelden worden na 4 weken verwijderd.