Digital Art Factory is in eerste instantie een plek waar jongeren kunnen komen werken aan hun eigen project of idee. Zij werken vanuit hun eigen interesse en vraagstukken. Hier ontstaan regelmatig projecten uit, een groep jongeren bundelt dan hun krachten. Zij kunnen hierbij de expertise van de (assistent) coördinator inschakelen. De jongeren geven zelf vorm aan DAF en de DAF-ruimte.
Daarnaast werkt DAF mee aan een aantal Drentse onderwijs- en amateurkunstprojecten. Een organisatie of school kan DAF bijvoorbeeld inhuren om een app, lesprogramma of activiteit te ontwikkelen. Daarnaast willen we DAF zo veel mogelijk laten zien op evenementen in en rondom Assen (o.a. Preuvenement, Kunstbende voorronde en Bevrijdingsfestival Drenthe).
Projecten, workshops & evenementen
- Word je eigen 3D printer
- Dag van de Drentse Geschiedenis
- 360 foto & film
- Beveiliging DAF
- Game On
- Virtuele Escape Room
- Young Digitals
- Virtuele Expositie
- Green Screen
- Drentse Uitmaand
- Lego League
- Iron Man pak
- Animatie Daily Mijn
In het kader van ‘Oktobermaand Kindermaand’ (2017) verzorgde DAF een viertal creatieve workshops voor kinderen, waarbij kinderen hun eigen 3d printer werden.
Kinderen kregen de opdracht om een tekening te maken in ‘virtual reality’, en deze vervolgens uit te gaan printen. Ze namen hun tekeningen mee naar een knutsellokaal, en gingen hun tekening namaken met de aanwezige materialen (karton, plastic, papier etc.). De kinderen moesten al hun creativiteit in de strijd gooien, en keken op een speelse manier naar hun eigen creaties.
De workshop was alle keren volgeboekt, en er werden extra edities toegevoegd aan het programma. Ook in 2018 staat deze workshop weer op de planning.
Tijdens de Dag van de Drentse Geschiedenis heeft DAF 360 graden foto’s gemaakt in de verleden tijd, bekijk ze hier.
Bij DAF zijn we vanaf het begin af aan het experimenteren met 360 graden foto en film. Onze eerste test was een 360 graden film van het ontstaan van DAF door middel van 360 graden foto’s. Inmiddels hebben we een 360 graden camera gekocht, om verder te testen wat je allemaal kunt maken met zo’n camera. De resultaten bekijken we via een VR-bril. De toepassingen zijn eindeloos!
Ook geïnteresseerd in hoe het werkt en wat je er mee kan? Of heb je goeie ideeën die je wilt delen? Kom dan eens langs!
Jongeren werken met alle materialen en middelen die in de DAF ruimte aanwezig zijn. Hier horen Mac computers, iPads, laptops, VR-brillen, camera’s en ander kostbaar materiaal bij. Ook wanneer de (assistent) coördinator niet aanwezig is kunnen de jongeren aan de slag. Om een oogje in het zeil te kunnen houden zijn er beveiligingscamera’s geïnstalleerd in de ruimte. Een groep jongeren heeft hier zelf het initiatief in genomen, en onderzocht hoe dit het beste gerealiseerd kon worden.
Door middel van het betreden van de DAF ruimte geeft een bezoeker toestemming om gefilmd te worden. De beelden worden na 4 weken verwijderd.
Game On is samenwerking tussen het Dr. Nassau College Penta en de Digital Art Factory (DAF) van het ICO Centrum voor Kunst & Cultuur. Rruim 200 jongeren doen jaarlijks mee aan Game On, een schoolproject waarin jongeren op een speelse en innovatieve manier nadenken over hoever zij op het web gaan. Leerlingen uit de tweede klassen bewegen zich door Podium Zuidhaege en voeren verschillende opdrachten uit om zo alle puzzelstukjes van een QR-code te bemachtigen en de live game te winnen.
Jongeren van DAF hebben onder begeleiding van labmanager Raymond van Es acht opdrachten ontwikkeld op het gebied van digitale kunst en techniek, die tijdens Game On uitgevoerd worden. Zo maken de leerlingen een foto voor een greenscreen, neemt een VR-bril hen mee naar een andere werkelijkheid en componeren ze hun eigen jingle.
Deze opdrachten maken de jongeren bewust van de keuzes die ze op het internet maken: maak je wel eens geld over voor een game op het internet, ook al weet je niet precies waar het heen gaat? En afspreken met iemand die je hebt leren kennen op Tinder, zou je dat durven? Uiteindelijk maken alle groepen een presentatie. De presentaties worden aan het eind van de middag in de Schalm gegeven.
Voor Welcome to the Playground @ Baggelbeach (Bevrijdingsfestival Drenthe) heeft DAF een virtuele escape room ontwikkeld.
Bezoekers werden uitgedaagd om te ‘ontsnappen’ uit een fictieve wereld die wordt bestuurd door een terreurorganisatie genaamd de Zwarte Kraai. Als verzetsstrijder is het hun taak om gevangen genomen medestrijders te bevrijden.
Wat motiveert jongeren om zich bezig te houden met kunst en techniek? Wat hebben zij hiervoor nodig? En… waarom is het zo belangrijk dat zij zich hiermee bezig kunnen houden? Die vragen stonden centraal tijdens de bijeenkomst Young Digitals, op woensdag 14 maart 2018 in Assen.
Op de bijeenkomst Young Digitals lieten jongeren zien wat je allemaal voor leuks kunt doen in de Digital Art Factory. Het betrof een samenwerking tussen het ICO, DAF en LKCA.
Bij DAF hebben wij beschikking over een VR bril, deze bril geeft je toegang tot de virtuele wereld. Deze virtuele wereld kunnen wij zelf creëren. Momenteel zijn we bezig met het ontwikkelen van een expositie met virtuele kunstwerken. Deze staan op fysieke sokkels, maar zijn alleen te zien door gebruik te maken van een door ons ontwikkelde app.
We spelen ook games in de virtuele wereld. Ben jij nou ook benieuwd naar de VR? Zou je ook graag virtuele kunst willen maken? Kom langs!
We zijn onze HTC VIVE aan het testen! Met het programma Tilt Brush kunnen we de gekste creaties maken. Hieronder een kleine impressie.. Kom je ook experimenteren en creëren?
Geplaatst door Digital Art Factory op maandag 26 september 2016
DAF staat regelmatig op evenementen met een green screen. Er wordt een beeld ontwikkeld waar mensen virtueel in geplaatst worden. Zo lijkt het bijvoorbeeld net of zij op de foto staan met koning Willem-Alexander en Máxima, of dat zij in het verleden zijn.
DAF heeft een video gemaakt voor De Drentse Uitmaand!
In voorbereiding op het eindproduct hebben we ons verdiept in het maken van een reclame. We hebben een hele interessante presentatie gekregen van Peter Doorn, werkzaam bij RTV Drenthe. We leerden hoe we een storyboard moesten maken, en het kiezen van een bepaalde stijl.
Een aantal leden van DAF hebben de afgelopen 2 jaar meegedaan aan de FLL (First Lego League). De First Lego League is een wedstrijd van kinderen tot 15 jaar. In deze wedstrijd zijn er meerdere onderdelen waarop je punten kunt halen om te winnen. Je hebt de robot en het project. De robot wordt gemaakt van Lego Mindstorms. Deze Robot moet verschillende missies voltooien en daarmee verdien je punten. Voorbeelden van missies zijn dat je met je robot een varken (van LEGO) op moet halen, terug naar je basis moet brengen en er vervolgens een prothese op zetten om zijn achterpoten te vervangen. En hierna kun je de varken weer terug te brengen naar waar hij vandaan komt om extra punten te krijgen. Deze opdracht komt van de FLL van 2016/2017, op youtube zijn video’s te vinden.
In de FLL van 2016/2017 deden Wouter Breedveld en Nathan de Lange (van het Dr. Nassau College Quintus en van DAF) mee aan de FLL. Dit is iets waar je op sommige scholen voor kunt opgeven. Aan de FLL van 2017/2018 werd alleen meegedaan door Nathan de Lange.
In het jaar 2016/2017 wonnen de mensen van het Dr. Nassau College Quintus de hoofdprijs op de regionale finale. Hierdoor mochten wij door naar de BeNeLux finale. Hier deden ongeveer 50 teams aan mee.
Bij DAF zijn we begonnen met het maken van een Iron Man pak. We hebben nu een ontwerp voor de vormgeving en hebben de helm in papier uitgewerkt. Binnenkort gaan we bij de bibliotheek in Assen de eerste onderdelen uitsnijden. We zijn nog bezig met het ontwerpen van het uiterlijk van het pak, want ons pak moet natuurlijk wel een beetje bij DAF passen.
Update: Afgelopen week zijn we naar de bibliotheek in de Nieuwe Kolk geweest. Hier hebben we met behulp van Kerensa Strijker onderdelen voor de helm uitgesneden in foam. Toen de onderdelen waren uitgesneden met een lasersnijder, heeft Paul-Erik de onderdelen mee naar huis genomen en de helm in elkaar gezet.
Heb jij een leuk idee voor een ontwerp? Kom langs!
Sinne Brink (DAFfer) kreeg de opdracht om een animatie te maken voor het vlogkanaal van Jasmijn van Arkel.
Ze is daarom bezig geweest met het tekenen en animeren van een mini Jasmijn. Het resultaat is erg schattig geworden en Jasmijn is meer dan tevreden.
‘Er waren soms momenten dat ik het wel wou opgeven, maar dankzij Raymond en het geweldige DAF heb ik het toch maar mooi geflikt’, zegt Sinne over het ontwerp. Op de vraag of Sinne nog vaker gaat animeren is het antwoord: ‘Jazeker, ik heb de smaak te pakken!’ De animatie zal elke dag te zien zijn in de vlogs van Jasmijn van Arkel.